Pages

Followers

Friday, December 21, 2012

KISAH BENAR: KATAK JADI PUTERA RAJA


  • Neil Armstrong - the first person to walk on the moon.
  • Edmund Hillary - the first man  to reach the summit of Everest.
  • Ferdinand Magellan - the first man to sail around the world.
  • James Cook - the first person to cross the Antartic Circle
  • Sheikh Muszaphar - the first malaysian in space....dan banyak lagi yang lain.
Sebagai manusia "The First",  tiada siapa menafikan bahawa mereka wajar berbangga.

Tapi, yang "First" satu ni...tak tahulah apa nak kata. Lucu ada. Sedih pun ada. Rasa nak termuntah dan terkencing  pun ada.  Beliau yang aku maksudkan  ialah:


Dr. John Brian anthony - THE FIRST DAYAK TO BE APPOINTED AS A MEMBER OF THE DAP CEC. Tak ubah macam "Kaduk naik junjung" , dengan bangga dia berkata, "My appointment as a member of the most powerful CEC is a first step to penetrate the Dayak areas. It is  a smart move by the party as you cant go to the Dayak areas without any Dayak leader in the party and it was a pleasant surprise".


Tapi, apa-apa pun tahniah pada DAP kerana menerima John Brian - yang sebenarnya a living example   seekor katak politik yang sering melompat ke sana ke mari hanya untuk mencari lalat . Seekor katak yang tidak pernah dipedulikan oleh masyarakat Dayak sejak sedekad yang lalu - kalah dua kali dalam pilihan raya. Sekali atas tiket SNAP (2006) dan sekali lagi atas tiket PKR (2011).


Menyedari diri tak ada nilai politik dan tak akan mendapat tempat dalam barisan kepimpinan tertinggi PKR Sarawak , John melompat pula ke DAP. Sebagai opportunis, John tahu dia akan mendapat kedudukan dengan mudah dalam DAP. Bukan sebab 'nilai' nya tapi kerana  bilangan pemimpin Dayak dalam parti tersebut boleh dibilang dengan jari. 


DAP pula yang sudah terlalu lama mengidamkan undi Dayak terus menjadikan John sebagai "window dressing" untuk menarik perhatian mereka. Sebagai balasan, John must deliver dalam PRU akan datang. Boleh ke? Anda tahu jawapannya. 


Selepas PRU akan datang nama John Brian Anthony kemungkinan besar sekali lagi akan tercatat sebagai  THE FIRST IBAN to be appointed as a member of the most powerful MAJLIS SYURA ULAMA  of PAS.











3 comments:

  1. Hua hua hua. Apa lah nak dibangga kalau sekadar jadi budak suruhan. Tak ingat apa yang berlaku kpd Tengku Abd Aziz Ibrahim sebelum ni?

    ReplyDelete
  2. Terbaeeek Bro...gua garu perut gelak lepas baca posting ni..huhuhu

    ReplyDelete
  3. KATAK memang makanan ULAR.

    ReplyDelete