Pages

Followers

Friday, April 26, 2013

SEGELINTIR CIKGU CINA DI SIBU: MANUSIA JENIS APA?

Hodoh! Jijik! 
Teringat peribahasa Melayu yang berbunyi "Bagaikan melepas babi yang tersepit" atau "Seperti anjing kurap yang menggigit tangan yang menyuapnya."

Mungkin peribahasa ini sesuai untuk menggambarkan segelintir cikgu-cikgu Cina dari beberapa sekolah mubaligh dan  sekolah Cina di Sibu yang dikesan berkempen kepada para pelajar tingkatan enam dan keluarga mereka agar mengundi DAP dan MENENTANG BN. 

Apa tidaknya? Kerajaan BN telah bagi  RM31.67 juta untuk  semua sekolah mubaligh bantuan kerajaan termasuk di Sarawak. Daripada jumlah itu, RM25.68 juta adalah peruntukan pembangunan, manakala RM5.49 juta lagi untuk peruntukan mengurus.

Bagi tempoh 2009 dan 2010 sahaja kerajaan membelanjakan RM40.13 juta  bagi menyalurkan bantuan kepada sekolah mubaligh.


Untuk Sarawak, pemberian terbaru sebanyak RM50,000 yang disampaikan oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin telah disampaikan pada awal bulan ini.

Muhyiddin malah memberitahu kerajaan BN akan menyediakan belanjawan tetap setiap tahun untuk sekolah mubaligh di negeri ini. Apakah kerajaan negeri pembangkang di Pulau Pinang dan Selangor sebelum ini ada membuat sumbangan yang sama?



MANUSIAKAH KITA JIKA TIDAK TAHU 
BERTERIMA KASIH?

5 comments:

  1. Dah banyak kali ditulis DAP adalah parti chauvinis kiasu.Kita tidak hairan jika kaum Cina menyokong DAP.Tetapi yg menghairankan ialah terdpt segelintir kaum bumiputera yg sekongkol dgn parti chauvinis tersebut.Bahkan ada yg sanggup jadi calon - Ramli ak Malaka (Kapit) n John Brian (Bintulu),dua2 kawasan majoriti kaum Iban.

    DAP menjaja parti tersebut demokratik.Sebaliknya hanya mementingkan satu kaum saja.Perjuangan asal DAP ialah utk kaum Cina.Tidak ada salah utk membela kaumnya,tetapi jgn menidakkan kepentingan/hak kaum lain.

    Di Johor,contohnya,DAP bertanding di 6 parlimen dan 14 DUN - hanya 1 saja calon Melayu n 2 calon kaum India.Ingat di Johor majoriti penduduknya kaum Melayu.Jelas DAP parti satu kaum.

    Jangan beri undi kita kpd parti DAP yg jelas tidak mengamalkan apa yg dijajanya.

    ReplyDelete
  2. Bro, sorry! mungkin aku agak emosi sikit dalam hal ini. Tapi aku rasa kerajaan patut agihkan sebahagian besar belanjawan untuk membangunkan taraf kehidupan bumiputera di luar bandar berbanding 'penduduk' di bandar sebagai 'reward' kpd kesetiaan majoriti drpd mereka. Abaikan saja golongan yg tidak tahu berterima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kepada pemimpin BN.. tolong abaikan mereka tu, tumpukan dan curahkan duit berjuta-juta untuk kemudahan penduduk luar bandar. banyak lagi rakyat yang memerlukan dikampung-kampung...



      Delete
    2. Setuju sgt.jgn tunggu hujan dh menitis baru nk cari payung.

      Delete